Indstilling af Point of View International til medieprisen

Det er svært at komme uden om Point of View International, POV, når man læser Publicistklubbens kriterier for det medie, der skal tildeles årets mediepris:  ”Årets mediepris skal uddeles til et medie der repræsenterer et nybrud i måden at tænke og være et seriøst publicistisk medie på.”

På den baggrund ønsker jeg hermed at indstille POV til årets Publicistpris i mediekategorien.

Jeg har fulgt POV fra sidelinjen siden de blev lanceret for godt to år siden. I den periode har POV udviklet sig til et mellemstort medie med op mod 90.000 unikke brugere om måneden og en position som et af medielandskabets sikre fyrtårne indenfor især debat-, kultur- og udlandsstof.

POV er både interessante for deres indhold og for deres måde at tænke forretning og publicisme på.

POV har tilført nyt blod til flere stofområder:

  • POV har placeret sig elegant imellem debatstoffet på de traditionelle medier, hvor mere og mere debat er bag lukkede betalingsmure og ofte med en velkendt strøm af meningsdannere og den løsslupne debat på de sociale medier. POVs mangfoldige skare af skribenter leverer originalt, gennemarbejdet indhold, som stilles gratis tilgængeligt for alle.
  • Mens de fleste medier har skåret ned for udenrigs- og kulturstoffet, har POV skruet op. Oven i købet med kvalitetsindhold. Dermed er POV blevet en vigtig fødekanal for to pressede stofområder til de danske mediebrugere.
  • I en tid hvor vi diskuterer forbindelsen mellem medierne og mediebrugerne er POV et sublimt eksempel på et medie, der er født lige mellem dets egne læsere. Kontakten er tæt og publicismen foregår i et ægte kredsløb mellem de pt 63 skribenter og de mange læsere. Ikke så få skribenter er rekrutteret blandt læserne og de er altid tilstede i de lange kommentarspor efter deres artikler.

POV repræsenterer nybrud, når det kommer til organisering og forretningsmodel:

  • POV er formentlig det eneste danske medie, der er ejet af skribenterne. POV er organiseret som en forening og medlemmerne er skribenterne.
  • POVs bærende økonomi er mikrodonationer direkte til skribenterne og frivillige abonnementer til støtte af selve driften. Dette er en original forretningsmodel, som vi ikke har set tidligere i Danmark og som er spændende at følge. Mange af POVs skribenter oplyser, at de tjener lige så godt på modellen, som det de kunne opnå ved at afsætte deres artikler andre steder.

Da POV blev lanceret var der mange, der tvivlede på projektets bæredygtighed. Men nu er POV i sit tredje leveår fordi læserne kan mærke dem og kan lide energien og oprigtigheden. POV er ganske enkelt et medieprojekt med en mission.

Hvis Publicistklubben ønsker at anerkende unik og lærerig rugbrødsinnovation findes der p.t. ingen bedre kandidat på det danske mediemarked end Point of View International.

Bedste hilsner

Jan Birkemose