Indstilling af Steen Jensen til Den Store Publicistpris

DR indstiller hermed Steen Jensen, Dokumentarchef, til Den Store Publicistpris.

Steen Jensen er den utrættelige rorgænger bag de seneste 10 års programmer fra DR Dokumentar. Med stor stædighed, flid og detaljeoverblik står han i spidsen for en redaktion, der udkommer med nogle af de samlede danske medieplatformes vigtigste, sværeste og også jævnligt mest komplicerede journalistiske programmer.

Titler som ”Pigen, der ikke ville dø”, ”9.z mod Kina”, ”I Skattely” (som i øvrigt blev belønnet med en Cavling) og senest ”Dine penge i paradis” (Panama-papers) og ”De dyre direktører” vidner om en chef, der er et publicistisk fyrtårn, ikke viger tilbage for at stikke hånden i en hvepserede og heller ikke opgiver når advokathenvendelserne tårner sig op.

Steen Jensen startede sin karriere på TV-avisens redaktion i Aarhus i 1987, og fik derefter smag for de lidt længere tv-formater og den undersøgende journalistik, der kræver mere researchtid og lidt flere ringbind. Han foldede sig i nogle år ud som kritisk journalist i formatet Journalen, hvorefter han blev redaktør for redaktionen. For endelig i 2008 at blive chef for det samlede DR Dokumentar i hhv. DR Aarhus og DR Byen.

Her stiller han nogle af branchens hårdeste journalistiske og etiske krav til sine medarbejdere og sine produktioner. Han gennemgår selv programmanuskripter med en tættekam, udfordrer samtlige nødvendige informationer og detaljer, og svarer også på alle klager med samme grundighed og insisteren.

Ud over at være en fremragende journalistisk chef, der arbejder både med medarbejdere og programmer, har Steen Jensen også i årevis arbejdet aktivt på at forhindre, at myndigheder indsnævrer mediernes muligheder generelt for at afdække virkeligheden ved at tvinge medier til at underskrive kontrakter, som begrænser vores virke. Ligesom han også står i spidsen for et nordisk tværgående samarbejde blandt undersøgende journalister. Endelig arbejder han også på tværs i DR og skubber på, at Dokumentarens historier får så bredt et vingefang som overhovedet muligt, og også når seerne af TV-avisen, læserne på dr.dk, følgere på sociale medier, osv.

I disse år, hvor der er ”alternative fakta” i overflod og hvor ”opfattelse” jævnligt overtrumfer ”viden” er vi afhængige af bankende publicist-hjerter som Steen Jensens. I en tid, hvor professionelle kilders kommunikationsstrategier bliver yderligere perfektionerede og budgettet til deres advokater større, knokler Steen Jensen ufortrødent videre. Han vil til bunds i sagen, få sandheden på bordet og bringe historier ud til danskerne, der udfordrer vores opfattelser, højner vores vidensniveau og skaber debat.

Den danske mediebranche har mere end nogen sinde brug for journalistiske chefer som Steen Jensen. Det mener vi, han fortjener anerkendelse for, hvorfor vi indstiller ham til Den Store Publicistpris.