Her er de indstillede til årets Publicistpriser

Samlet liste af indstillinger – læs begrundelser længere nede i artiklen:

Den store publicistpris

Rasmus Nielsen

Erik Bjergager

Steffen Gram

Steen Jensen

Jette Bjernum

Elisabet Svane

Svend Brinkmann

Fredrik Stjernfeldt

Niels Lunde

Hans Mortensen / Arne Hardis

Jakob Nielsen

Susanne Staun

Den lille publicistpris

Redaktionen bag DR3-serien Simona Overlever

DR3 og kanalchef Irene Strøyer

Philip Samson

Karsten Østergaard og David Rebouh

Public Service på P1

Matias Seidelin og Jesper Kongstad

Eva Jung, Michael Lund og Simon Bendtsen

Imran Rashid

Lene Winther

Sangenes Blå Bog

Tore Bønke Jeppesen, Jonas Ancher Nyeng og Jakob Herskind – Fyens Stiftstidende

Line Gertsen, Laura Marie Sørensen, Maiken Steen Frederiksen, Astrid Fischer, Mathias Friis, Niels Jacob Schøtt og fotograf Thomas Overgaard fra DR Nyheder og journalisterne Jonas Deiborg og Christian Stemann fra P4 København

P1Morgen

Sandra Brovall, Frauke Giebner, Politiken, Amalie Kønigsfeldt, Cecilie Frydenlund og Peter Vesterlund, TV2/Impact TV

Koncentrat.dk

Slotsholmen på P1

Søren Kjellberg Ishøy

Pernille Dreyer og Kirstine Beneditca Lauritzen

Simon Kruse

TV2 Østjyllands dækning af ‘Jonatan’-sagen

Fortællerprisen

Kusseumpen v. Karen Dich og Jacobe Orry

Peter Møller

Anders Bo Rasmussen

TV2 ØSTJYLLANDs webdoks

Jonas Langvad Nilsson

Nathalie Ostrynski

’Superliga Backstage’

Kasper Marker, Kian Fonoudi og Søren Klæstrup fra Eurosport/Discovery samt Ole Udengaard, Claus Frederiksen og Flemming Mørk

Michael Plejdrup og Morten Stæhr

Søren Ryge Pedersen

Puk Damsgård og Mads Køngerskov

Programserien ’Statsministrene’

Anders Legarth Schmidt, Signe Thomsen og Lars Igum Rasmussen

Kjeld Hybel og Jakob Erbahn

Sandra Brovall og Frauke Giebner

Susanne Johansson, Andreas Karker og Bax Lindhardt

Medieprisen

POV og Annegrethe Rasmussen / POV

Kristeligt Dagblad

WATCHMedier

Herning Folkeblad

Bornholms Tidende

Sport.tv2.dk

DR3

Radio24Syv

Indstillinger:

Den store publicistpris

Rasmus Nielsen

Erik Bjergager

Lone Frank

Steffen Gram

Steen Jensen

Jette Bjernum

Elisabet Svane

Svend Brinkmann

Fredrik Stjernfeldt

Niels Lunde

Hans Mortensen / Arne Hardis

Jakob Nielsen

Susanne Staun

“Jeg vil gerne indstille Rasmus Nielsen for med Altinget at have skabt et medieunivers, der både er seriøst, innovativt, demokratifremmende, formidlende og debatskabende på samme tid.

Eksemplerne er talrige – man behøver blot at se på hans initiativ med Grøndahls hotel i Allinge, netværksgrupperne, medieplatformene, Mandag Morgens integration og den engagerede og ægte formidlende måde, Altinget og Rasmus og medarbejderne arbejder i forbindelse med Folkemøder, valghandlinger og hverdagens demokratiske debat.

Hvis nogen person fortjener en pris, er det Rasmus Nielsen – og hvis noget medie fortjener en pris, er det Altinget.”

Indstillet af Lars Lindskov. 

“Vi indstiller hermed Erik Bjerager, ansvarshavende chefredaktør og administrerende direktør for Kristeligt Dagblad, til at modtage årets store publicistpris.

Erik Bjerager har i sine indtil nu 24 år som chefredaktør for Kristeligt Dagblad gjort avisen til dansk dagspresses største – hvis ikke eneste – vedvarende succes.

Læs hele indstillingen her.”

Indstillet af Kerrin Linde og Jeppe Duvå.

“Jeg vil gerne foreslå Erik Bjerager – chefredaktør for Kristeligt Dagblad – som modtager af æresprisen.

Kristeligt Dagblad er en højkvalitetsavis, der, foruden at byde på væsentlige nyheder, beskæftiger sig seriøst med bl.a. tidens mange etiske spørgsmål. Det er ikke en pjattet publikation, men en oase af lødighed, som ikke spilder sine læseres tid.

Artiklerne er velskrevne, der er sjældent faktuelle eller sproglige fejl i dem. Journalisterne kan endda stave. Det er en daglig fornøjelse at læse avisen også for en som undertegnede, der ikke er voldsomt interesseret i kirkeligt stof. Men selv det religiøse stof formidles på en måde, der gør det alment interessant.

Erik Bjerager er efter min mening en af de mest tænksomme og intelligente redaktører i dansk presse. Hans avis er en daglig illustration af det. Bladet fortjener stor anerkendelse for sine mange kvaliteter. Og han fortjener en pris. Forhåbentlig er I enige med mig!”

Indstillet af Dan Tschernia.

“Vi indstiller journalist og DR’s internationale korrespondent Steffen Gram til Den Store Publicistpris for 40 års arbejde som korrespondent, redaktør og rejsende formidler af den store verden uden for Danmark på radio, TV og online.

Nærmest inden nogen af os blev født, begyndte Steffen Gram sit virke som journalist. Han formidler enestående og – som ingen andre – komplicerede sammenhænge med nærvær, dyb indsigt og unikt overblik. Han formår som ingen andre at gøre storpolitik relevant, spændende og nærværende for den danske befolkning. Og Steffen Gram er ikke bare en fremragende journalist. Han er et forbillede.

Læs den fulde indstilling her.”

Indstillet af Puk Damsgård, Sanne Gram Fadel, Marie Buss og Philip Khokhar.

“DR indstiller hermed Steffen Gram til Den Store Publicistpris.

Hans navn er lig med troværdighed. Dyb indsigt, autoritet og engagement. Et engagement, der får de yngre kollegaer til højlydt at sige, at de vil være ligesom Steffen Gram. For Steffen Gram er ikke bare en fremragende journalist. Han er et forbillede – et publicistisk fyrtårn.

Læs hele indstillingen her.”

“DR indstiller hermed Steen Jensen, Dokumentarchef, til Den Store Publicistpris.

Steen Jensen er den utrættelige rorgænger bag de seneste 10 års programmer fra DR Dokumentar. Med stor stædighed, flid og detaljeoverblik står han i spidsen for en redaktion, der udkommer med nogle af de samlede danske medieplatformes vigtigste, sværeste og også jævnligt mest komplicerede journalistiske programmer.

Titler som ”Pigen, der ikke ville dø”, ”9.z mod Kina”, ”I Skattely” (som i øvrigt blev belønnet med en Cavling) og senest ”Dine penge i paradis” (Panama-papers) og ”De dyre direktører” vidner om en chef, der er et publicistisk fyrtårn, ikke viger tilbage for at stikke hånden i en hvepserede og heller ikke opgiver når advokathenvendelserne tårner sig op.

Læs hele indstillingen her.”

Indstillet af Henriette Marienlund. 

”Jette Bjernum er en institution i dansk presse. Gennem mere end 40 år har hun med sikker hånd præget danskernes nyhedsbillede først gennem Københavns Radio mellem 1977 og 1984 og siden gennem sikker og forbilledlig styring af Radioavisen på P1. Jette Bjernum er ambitiøs på alle udsendelsers vegne og giver altid lidt ekstra af sig selv for at højne indhold til gavn for hele befolkningen. Eller i hvert fald den halvdel af befolkningen, der lytter med dagligt. Samtidig har hun været og er en enorm stor inspiration for de mange generationer af journalister, som har stiftet bekendtskab med hende og kommet fra mødet som en bedre journalist.

Jeg kan ikke forestille mig en mere værdig modtager af Den store publicistpris end Jette Bjernum og håber meget, at juryen er enig med mig.

Indstillet af Sara Schlüter.

“Det er få journalister, der får et stort portræt i Journalisten, blot fordi de skifter arbejde. Men Elisabet Svane er også noget helt særligt. Under rubrikken ‘Det politiske portræts førstedame flyver fra Borgen’ viste fagbladet et indblik i, hvorfor Elisabet er landets vel nok dygtigste politiske journalist. Hun kommer helt tæt på de mennesker, hun interviewer, samtidig med at hun aldrig mister sin kritiske sans og sit bid. Elisabet forlader heldigvis kun Christiansborg og ikke journalistikken, når hun om lidt tager fat på sin ny rolle som EU-korrespondent for Politiken. Det er godt for både danskerne og ikke mindst EU. En publicistisk ener, der til fulde fortjener Den store publicistpris.

Indstillet af Sara Schlüter. 

“Svend Brinkmann – har været fremme noget tid, men har i år taget springet ud i noget nær folkekær offentlig intellektuel med en utrættelig indsats på en mere aktuel dagsorden omkring den såkaldte techlash end nogen kunne have forudset.”

Indstillet af Anders Emil Møller. 

“Frederik Stjernfelt – ligeså utrættelig offentlig intellektuel som Brinkmann, men over endnu længere tid og i en klassisk form for intellektuel position, man ellers kun kender fra Tyskland, er han med i alle spændende projekter og formidler om det stort set over alt blandt andet i forbindelse med Lutheråret og sit seneste projekt på ‘bobleinstitutet’.”

Indstillet af Anders Emil Møller. 

“Niels Lunde – har også en lang og gloværdig karriere bag sig, som for alvor blev særlig, da han begyndte at kommentere og analysere dansk erhvervslivs top og han er i både klumme, tv og bogform landets bedste formidler af erhverv og økonomi og har således i år for alvor også fået fat i domænet omkring teknologi og de såkaldte startups.”

Indstillet af Anders Emil Møller. 

“Hans Mortensen/Arne Hardis – kører med imponerende rytme hver uge ud med mindst to siders aktuel dansk politisk historieskrivning formidlet med spidende pen og vidende historisk perspektiv, så man altid kan få et helt særligt indblik i den politiske arena.”

Indstillet af Anders Emil Møller. 

“Jakob Nielsen – for at sætte standarden for analytisk aktuel journalistik på alle platforme. Hvis han ikke var så god, ville man være vred på ham som arbejdsgiver, fordi han er så aktiv på Facebook og Twitter og landsdækkende tv. Men heldigvis er han endnu mere produktiv på egne kanaler, som nyder godt af hans saglige, altid timelige og skarpe indlæg, der balancerer mellem kommentarer og journalistik og analyse på en måde, meget få mestrer uden at rode genrer sammen.”

Indstillet af Anders Emil Møller. 

“Jeg ønsker at indstille Susanne Staun til Den store publicistpris for sin årelange publicistiske kamp for retfærdighed. Senest i bogen ‘Mediernes Møgkællinger’, hvor hun med grundig dokumentation viser konsekvenserne af forældreansvarsloven fra 2007 og forvaltningen af loven i forhold til beskyttelse af børn i skilsmissesager med højt konfliktniveau, samt ikke mindst danske mediers tilsidesættelse af de mest basale journalistiske principper i dækningen af den type sager.

Læs hele indstillingen her.

Indstillet af Vicki Therkildsen. 

Den lille publicistpris

Redaktionen bag DR3-serien Simona Overlever

DR3 og kanalchef Irene Strøyer

Philip Samson

Karsten Østergaard og David Rebouh

Public Service på P1

Matias Seidelin og Jesper Kongstad

Eva Jung, Michael Lund og Simon Bendtsen

Imran Rashid

Lene Winther

Sangenes Blå Bog

Tore Bønke Jeppesen, Jonas Ancher Nyeng og Jakob Herskind – Fyens Stiftstidende

Line Gertsen, Laura Marie Sørensen, Maiken Steen Frederiksen, Astrid Fischer, Mathias Friis, Niels Jacob Schøtt og fotograf Thomas Overgaard fra DR Nyheder og journalisterne Jonas Deiborg og Christian Stemann fra P4 København

P1Morgen

Sandra Brovall, Frauke Giebner, Politiken, Amalie Kønigsfeldt, Cecilie Frydenlund og Peter Vesterlund, TV2/Impact TV

Koncentrat.dk

Søren Kjellberg Ishøy

Pernille Dreyer og Kirstine Beneditca Lauritzen

Simon Kruse

TV2 Østjyllands dækning af ‘Jonatan’-sagen

“Jeg vil hermed indstille redaktionen bag DR3-serien ”Simona Overlever” til publicistprisen. Serien ligger i forlængelse af DR3s mest sete reportageserie ”Prinsesser fra blokken”, hvor den medvirkende Simona løftede sløret for en voldsom og stærk personlig historie. En historie om at have været offer for Esbjerg-mandens seksuelle krænkelser da hun var barn. Hun havde så svært ved at håndtere det skete, at hun forsøgte at blive en anden vhja bl.a. hårde stoffer allerede som 11-12-årig. Hun følte sig forsømt og fortabt i et system der ikke kunne håndtere og forstå hende – men er nu heldigvis som 17-årig et sted i sit liv, hvor hun begynder at finde fodfæste. Serien handler om at slutte fred med den fortid. Så godt man nu kan. Og motivationen for Simona har været at bryde tabuet og få flere til at dele deres krænkelseshistorier.

Reportageserien er nærmest en gyser, men formår hele vejen igennem at holde tungen lige i munden og ikke lande som en klassisk offerhistorie. Simona går ud af serien som en vinder og en stærkere person. Og integrationen af hendes egne tegninger og digte formår at ske uden at det bliver for kunstnerisk og kun for at forstærke historien. At genfortælle en overstået historie så effektivt og fængende og samtidig respektfuldt er en kunst. Og at det lykkedes for DR Ung-redaktionen bag – Michelle Mantley, Katrine Seidelin, Eva Rødbro og Thomas Ravn – gør at den fortjener Fortællerprisen.

Serien blev sendt på DR3 fra januar 2018 og tre uger frem.”

Indstillet af Erik Struve Hansen.

“Undertegnede ønsker at indstille Philip Sampson for en journalistisk kraftpræstation: hans enestående samlede dækning, der belyser et mørkt kapitel i Danmarks historie i anledning af 100 året for salget af Dansk Vestindien.

Philip Sampson har formået, uden midler i ryggen fra et velpolstret medie, at afdække nye oplysninger, bearbejde biografisk materiale og offentliggøre aldrig før sete billeder gennem en vedholdende og nuanceret dækning gennem hele 2017.

Læs hele indstillingen her.”

Indstillet af Susanne Sayers, Kerrin Linde og Annegrethe Rasmussen.

“Jeg vil gerne indstille journalisterne Karsten Østergaard og David Rebouh fra Fagbladet 3F for deres enestående, forbilledlige graverarbejde med at afsløre den tvivlsomme historisk bag det italienske firma, der vandt udbuddet om den nye Storstrømsbro.

Ikke alene er det fantastisk graverarbejde, der dag efter dag har sat dagsorden og fået transportministeren til at gå ind i sagen. De to herre har også formået at lægge en så effektiv strategi omkring deres publikationer og nye afsløringer, at historien er blevet ved med at udvikle sig, leve og blive citeret i landets største medier i ugevis.

Det er ganske enkelt forbilledligt og uhyre vigtigt arbejde, og derfor fortjener de to fremragende journalister at blive tildelt Den Lille Publicistpris, der belønner den ekstraordinære præstation.”

Indstillet af Kristina Herlev Wulff.

Public Service på P1, der inddrager lytterne i en daglig idéudvikling om mulige løsninger på de problemer, som nyhederne dækker,, og som siden januar er blevet et af de mest lyttede programmer nogensinde på P1.”

Matias Seidelin og Jesper Kongstad fortjener at modtage den lille publicistpris. De gør de for deres efterhånden ganske mange afslørende artikler om købet af de nye F35-kampfly.

Vi lever i en tid, hvor der udgives ufatteligt meget journalistik. Hvor nyheder produceres, konsumeres og forsvinder i næsten samme hast. Hvor der efterhånden er flere ansat som spin- og kommunikationsmedarbejdere, end der er journalister. Men heldigvis findes der stadig journalister som Matias Seidelin og Jesper Kongstad, der i mere end et halvt år stædigt, vedholdende, utrætteligt og i et fantastisk samarbejde har kulegravet Danmarks milliarddyre indkøb af 27 kampfly fra den amerikanske våbengigant Lockheed Martin – den største offentlige investering nogensinde i Danmark.

Læs den fulde indstilling her.”

Indstillet af Christina Agger og Carsten Ellegaard.

“Vi indstiller Eva Jung, Michael Lund og Simon Bendtsen, Berlingske, til Den Lille Publicist-pris for deres afsløringer af hvidvask i Danske Bank.

Det er afgørende for en retsstat, at landets banker overholder reglerne. Det er også afgørende, at bankerne ikke assisterer samfundsundergravende kriminelle og undlader at bidrage til ulovlige pengestrømme.

I mere end et år har de tre journalister rejst alvorlige spørgsmål ved, om landets største bank, Danske Bank, systematisk gennem flere år har lagt bank til ulovlige summer for milliarder af kroner. Lag for lag har de afdækket den største danske bankskandale i nyere tid.”

Læs den fulde indstilling her.

Indstillet af Ida Nyegård Espersen, Chris Kjær Jessen, Mikkel Randeris, Henrik Jensen, Lars Nørgaard Pedersen. 

“Jeg vil gerne indstille Imran Rashid til den lille publicistpris for hans bog SLUK.

Bogen har solgt mere end 10.000 eksemplarer og været på toppen af diverse bestseller lists i nu snart mere end et år. SLUK har sat en agenda, der har skabt en heftig offentlig debat omkring digital afhængighed og de kedelige følgevirkninger af misbrug af sociale medier –– en debat, der har spredt sig ind i ministerier og regering, hvor forskningsministeren, børneministeren, statsministeren og undervisningsministeren alle aktivt har søgt information og nu er opmærksomme på problematikken. Siden udgivelsen har Imran holdt hundreder af foredrag over hele landet –– alle steder fra forsamlingshuse til gymnasier til faglige organisationer, internationale konferencer og kommunernes landsforening mv. Og alle steder har debatten været engageret, mange har fået en aha-oplevelse og på baggrund af bogen begynder man nu at se en stadig større bevidsthed om at man skal passe på utilsigtede bivirkninger ved brugen af smartphones, ipads, sociale medier mv. Senest har forlaget Wiley og Sons indgået aftale med Imran om at udgive en opdateret udgave af bogen i USA, UK og store dele af Asien –– i øvrigt med et solidt marketingbudget i ryggen og med forventning om salg af flere hundredtusinde eksemplarer. Imran Rashid har med denne bog sat en væsentlig agenda og fået engageret et bredt udpluk af den danske befolkning i en debat, af stor betydning. Det bør belønnes med den lille publicistpris.”

Indstillet af Søren Kenner.

“Jeg indstiller journalist Lene Winther, Radio24syv, for hendes betydelige publicistiske indsats med magasinprogrammet KinaSnak.

Motivering: Udviklingen i Kina og dennes konsekvenser for resten af kloden er en af største formidlingsmæssige udfordringer i dansk udenrigsjournalistik. Denne har Lene Winther håndteret på en måde, der er uden sin lige noget andet steds i det danske medielandskab. I en hel time hver uge får lytterne omfattende indsigt og viden om den komplicerede virkelighed, som Kina repræsenterer. Hun bringer folk i studiet, som stort set er ukendte i den danske offentlighed, men som alle er dybt engagerede i den kinesiske moderniseringsproces. Vi får stor viden og interessante holdninger serveret med nuancer og analytisk tilgang. Lene har været bosat i Kina og kan derfor landets kultur og historie. Programmets målsætning er at øge lytternes ‘Kinafaktor’, hvilket er lykkedes langt ud over det forventelige. Det er også fornemt at Radio24syv lægger sendetid og studiefaciliteter til et emne, som mange gennemsnitslyttere vil anse for temmelig ‘nørdet’ Respekt!”

Indstillet af Flemming Ytzen.

“Jeg vil gerne indstille P2-serien Sangenes Blå Bog til årets lille publicistpris.

Sangenes Blå Bog er historien om højskolernes blå sangbog, og det er et musikalsk og radiofonisk roadtrip gennem Danmark, historien og højskolesangbogen med sangene som kompasnål.

Fortid og nutid fletter sig sammen, når de to værter Susanna Sommer og Karen Secher er på læsesalen og bladrer sig gennem sangkrigene i de gamle gulnede årgange af Højskolebladet (hvor tonen ofte er værre end på Facebook) og tager på workshop med unge ex-højskoleelever, der vil være sangmissionærer og få Danmark til at synge mere. De søger fællesangens rødder blandt 1700tallets punchdrikkende klubbrødre, er med til den ugentlige morgensang på Københavns hovedbibliotek og spiser fiskefilet ved Vadehavet med sangbogens 85årige hitmager.

Læs den fulde indstilling her.”

Indstillet af Anette Kokholm. 

“Indstilling til Den Lille Publicistpris for den samlede dækning af Region Syddanmark

Indstillede: Tore Bønke Jeppesen, Jonas Ancher Nyeng og Jakob Herskind – Fyens Stiftstidende.

I et interview med Dagens Medicin ved udgangen af 2016 kaldte regionsrådsformand Stephanie Lose (V) Fyens Stiftstidende for sin yndlingsaversion. Hun erklærede sig træt af avisens kritiske afdækning af skandalesager i Region Syddanmark, og det kan man egentlig godt forstå.

I en tid, hvor lokal- og regionaljournalistikken er under pres, har Fyens Stiftstidende formået at fastholde brugen af undersøgende, kritisk journalistik i et omfang, der normalt kun bedrives på de store landsdækkende medier.

Ingen af landets øvrige regioner – eller de fleste kommuner for den sags skyld – har været dækket lige så tæt som Region Syddanmark, og adskillige af sagerne har været på den nationale dagsorden.

Læs hele indstillingen her.”

Indstillet af Poul Kjærgaard. 

“Indstilling af ”Meningitissagen – når læger ikke tager ved lære”

Inden for et år døde tre teenagedrenge af smitsom meningitis i hovedstadsområdet.  DR undersøger dødsfaldene og afslører fejl og svigt i sundhedsvæsenet, både op til og i forløbet efter dødsfaldene. Journalisterne afdækker konsekvenserne af fejlene, og hvordan læger, Akuttelefonen og hospitalsledelser efterfølgende vægrer sig ved at erkende fejlene.

Med stædig insisteren har DR Nyheder og P4 København sammen afdækket forløbene efter de tre teenagedrenges død og derigennem afsløret svigt i behandlingen og en syg kultur i den del af sundhedsvæsnet, de rettede søgelyset mod. En kultur, hvor læger og ledelserne omkring dem har været mere optaget af at dække over deres alvorlige fejl i behandlingen af de tre drenge end af at erkende fejlene og tage ved lære, så fejlene ikke sker igen.

For dette indstilles journalisterne Line Gertsen, Laura Marie Sørensen, Maiken Steen Frederiksen, Astrid Fischer, Mathias Friis, Niels Jacob Schøtt og fotograf Thomas Overgaard fra DR Nyheder og journalisterne Jonas Deiborg og Christian Stemann fra P4 København til Den Lille Publicistpris.

Læs hele indstillingen her.

Indstillet af Henriette Marienlund. 

“Indstilling af P1 Morgen til Den lille publicistpris

P1 Morgen er en seismograf for den danske samfundsdebat. Seks dage om ugen året rundt kan man regne med, at noget er væsentligt, så kan man høre det i P1 Morgen, og dækker P1 Morgen det ikke, er det ikke væsentligt. I løbet af det seneste år har redaktionen bag P1 Morgen og programmets værter fornyet og udviklet morgenfladen på P1 så den matcher lyttetidspunktet med en hårfin balance mellem kritisk journalistisk, udsyn og den lethed i formidlingen tidspunktet kalder på. Uden at være anmassende har P1 Morgen udviklet sig til at være det helle i dysten om danskernes opmærksomhed, der kan sætte rammerne for en god start på nyheds-dagen – med analyse, oplevelse og perspektiv. Med morgenfladen på P1 bliver man klædt på til at forstå dagen i går og dagen, der kommer. Her kan man høre de magthavere, som er med at til skabe Danmark og verden omkring os, og møde meningsdannere og eksperter, der sætter verdens bevægelse i perspektiv. Med en bred vifte af historier – både store fælles-historier og DRs egne – er nyheds-fladen redigeret efter væsentlighed og relevans og med journalistik på et højt niveau. Og lytterne tager fladen til sig: Der har aldrig været så mange, der lytter til P1 Morgen. På en god dag når programmet op over 400.000 lyttere.

Derfor bør Publicist-prisen 2018 gå til P1 Morgen.”

Indstillet af Henriette Marienlund.

“Vi indstiller hermed Kjeld Hybel, Jacob Ehrbahn (foto) , Jacob Svendsen, Johannes Skov Andersen (foto), Jens Bostrup og Finn Frandsen (foto) samt Nilas Heinskou for en helt enestående afdækning af migrantkrisen i og omkring Middelhavet.

Læs hele indstillingen her.

Indstillet af Michael Jarlner, Christian Ilsøe og Amalie Kestler

“Vi vil gerne indstille Sandra Brovall, Frauke Giebner, Politiken, Amalie Kønigsfeldt, Cecilie Frydenlund og Peter Vesterlund, TV2/Impact TV, til den lille Publicistpris for deres enestående samarbejde og produktion af historien om de misbrugte filmbørn. Historien om Lasse Nielsens og Ernst Johansens overgreb på mindreårige børneskuespillere i 19070’erne gav genlyd i medierne i foråret 2018. Bag ’de misbrugte filmbørn’ ligger et uhyre grundigt og tidskrævende journalistisk benarbejde i form af langvarig research, kildeindsamling og interviews med mennesker, der har holdt overgrebene skjult i årevis samt konfrontation af de to filmmagere. Alt sammen resulterede i den enestående stærke dokumentation, som holdet bag ’de misbrugte filmbørn’ præsenterede i en digital fortælling i fire kapitler på politiken.dk ( her ) og i to dokumentarudsendelser på TV 2. Historien betyder meget for de i dag voksne mennesker, der fik frarøvet en del af deres barndom og i årtier har kæmpet med tavshed og psykiske men. Den har i høj grad også samfundsmæssig interesse. Det fokus, som en serie som ’de misbrugte filmbørn’ skaber, er med til at øge opmærksomheden om overgreb, misbrug og voldtægter generelt og på den måde gøre en væsentlig forskel for børn og unge i dag.”

Indstillet af Amalie Kestler og Michael Jarlner.

“Hermed indstiller jeg holdet bag Koncentrat til årets lille publicistpris.

Det hårdt arbejdende kollektiv bag Koncentrat har sat sig for at dække op mod en halv million skoleelever med seriøs baggrundsjournalistik i et nyt format, som de selv har udviklet og kalder koncentrater. Præmissen er klar: Selvom lærebogsforlagene producerer digitalt, kan de slet ikke holde samme nyhedskadence, som en publicistisk virksomhed. Om det lykkedes Koncentrat at drive forretning på det hul i markedet, vil tiden vise. Men ingen som gransker deres produktion til dato, kan være i tvivl om, at de redaktionelt lever op til deres egne høje ambitioner om at engagere en professionel målgruppe, teenagere, som ellers falder ned mellem to stole – og her mener jeg nyhedsdækning til børn og nyhedsdækning til voksne. Deres optimistiske og seriøse indsats fortjener Den Lille Publicistpris.”

Indstillet af Aslak Gottlieb.

”Der er væg-til-væg dækning af den politiske journalistik i Danmark. Jeg ved det og det føles ofte, som om alt ofte er sagt og skrevet mindst en gang før.

Alligevel lykkes det uge efter uge Slotsholmen på P1, produceret i kælderen under Christiansborg, at skabe sin helt egen stemme og stemning, der får ugens emner og gæster til at virke alt andet end netop gennemtyggede og fortærskede.

En væsentlig grund er de to værters, Bjarne Steensbecks og Jens Ringbergs store erfaring på Christiansborg, som gør, at de jonglerer hjemmevant rundt i stoffet, men stadig den grundlæggende lyst til at finde ud af, hvad det egentlig handler om. En anden væsentlig grund er den samlede redaktions evne til at finde nye greb på det, vi alle sammen troede, vi vidste noget om.

Det hele bliver serveret i en venlig og humoristisk, men også skarp og kritisk tone. Og så går Slotsholmen ikke af vejen for at tage de svære emner op. F.eks. Finansministeriets tiltagende magt, som er let at forarges, men svær at gøre til håndgribelig journalistik. Det kan Slotsholmen.

Ligesom de også, da alle andre taler om burka og niqab, talte med kvinder, der bar niqab. I studiet. På det Christiansborg, som i de dage ikke talte om andet. Her talte Slotsholmen med.

Dette mix af mangeårig erfaring og nysgerrighed som en tyve-årig gør Slotsholmen til en kærkommen nyskabelse på et gammelt stofområde. Det fortjener en pris.

Derfor bør Den Lille Publicistpris gå til holdet bag Slotsholmen, som består af Bjarne Steensbeck, Jens Ringberg og tilrettelægger Mikael Rømer.”

Indstillet af Elisabet Svane. 

Indstilling af Søren Kjellberg Ishøy til Den Lille Publicistpris for serien ‘ulovlige aftaler i Rigspolitiet’

BT-journalist Søren Kjellberg Ishøy fortjener Den Lille Publicistpris for med stor vedholdenhed og grundighed igennem mere end halvandet år ( 2 1/2 hvis researchperioden medtages) at afdække en kultur i Rigspolitiet, hvor konsulenter har haft adgang til enorme millionbeløb, uden nogen har stillet spørgsmål til, om opgaverne kunne gøres billigere. Ishøy fortjener især prisen, fordi han har trodset modstand fra Rigspolitiet, der i starten benægtede problemerne, men fordi Ishøy holdt fast, er denne skandales omfang kommet frem i lyset.

I juni 2016 resulterede næsten et års lange research med afsløringen om, hvordan afdelingschef i Rigspolitiet Bettina Jensen i flere år havde sikret to konsulenter Mariann Færø og Christine Thorsen aftaler for over 20 mio. kr. uden, at opgaverne kom i de lovpligtige udbud. Bettina Jensen kendte de to konsulenter fra deres fælles fortid i DR, og den ene af konsulenterne erkendte i artiklen, at hun ‘aldrig var blevet hyret uden Bettina’.

Læs hele indstillingen her.”

Indstillet af Michael Dyrbye.

Berlingskes Eva Jung, Michael Lund og Simon Bendtsen for afdækningen af hvidvasksagen i Danske Bank. Hvidvasksagen er et undersøgende projekt med perspektiver, som sjældent er set tidligere i dansk journalistik. Den handler om bl.a. russiske milliarder. Om en dansk bank, der trods advarsler har set gennem fingre med de åbenlyse problematiske transaktioner især i filialen i Estland. Om selskaber med tråde til Putin-familien. Om diktatorers påvirkning af vestlige politikere. Og om kriminelle penges vandring på tværs af lande og finansielle institutioner. Samtidig er det første gang, et dansk medie har drevet og delt et internationalt researchprojekt – snarere end at være modtager af researchen. Berlingskes journalister har selv gravet historien frem og delt den i et netværk med blandt andre The Guardian, De Tijd og Süddeutsche Zeitung samt flere andre medier i Europa og USA.

https://www.business.dk/emne/hvidvasksagen

Indstillet af Tom Jensen.

—-

Berlingskes Pernille Dreyer og Kirstine Beneditca Lauritzen for historierne om hævnporno på nettet. Flere måneder før #metoo tog Berlingskes journalister på research i nettets mørkeste kroge og skrev om det hævnpornoproblem, der sidenhen blandt andet manifesterede sig i sagen mod omkring 1.000 danske unge. Undervejs åbenbarede et kolossalt moralsk skred blandt unge sig. Det blev dækket fra flere vinkler og i flere runder, men aldrig stærkere end den dag, Berlingskes journalister fik 11 kvinder til at stå frem og fortælle om, hvordan deres liv var blevet påvirket af intime sexfotos, der via grove tillidsbrud var sendt i omløb via diverse fildelingstjenester.

https://www.b.dk/nationalt/klaedt-af-paa-nettet-11-kvinder-staar-frem

Indstillet af Tom Jensen.

—-

Ikke mange historier er så vigtige, vedkommende og foruroligende som historien om udviklingen i Putins Rusland over de sidste 15 år. Det er en historie, der blot de seneste år indbefatter påvirkningen af det amerikanske præsidentvalg og valget af Trump, annekteringen af Krim, krigen i det østlige Ukraine og en helt ny sikkerhedspolitisk situation i Europa. Samtidig har Putin strammet det politiske greb internt i Rusland, senest illustreret ved det nylige præsidentvalg. Berlingskes Simon Kruse har bedre, mere intenst og vedholdende end nogen anden dansk journalist gennem mere end 10 år evnet at fortælle danskerne om udviklingen i og omkring Rusland. Ofte i reportageform, jævnligt fra fronter og steder, hvorfra kun få rapporterer.

https://www.b.dk/redaktionen/simon-kruse

Indstillet af Tom Jensen.

“Jeg indstiller hermed holdet bag TV2 Østjyllands dækning af ‘Jonatan’-sagen til enten den lille publicistpris eller fortællerprisen. Den lever op til kravene begge steder med sin enestående gode brug af det moderne medielandskabs digitale platforme og har uden overdrevne virkemidler formået at løfte en personsag op til noget helt principielt omkring psykiatrien lokalt og nationalt og sat en politisk dagsorden, som har betydet løfte om markante ændringer med ny psykiatriplan og flere penge.

Fortællingen tager udgangspunkt i en ung mands selvmord og indledes med webdokumentaren “Hvorfor druknede Jonatan”.

Læs hele indstillingen her.

Indstillet af Susanne Sayers. 

Fortællerprisen

Kusseumpen v. Karen Dich og Jacobe Orry

Peter Møller

Anders Bo Rasmussen

TV2 ØSTJYLLANDs webdoks

Jonas Langvad Nilsson

Nathalie Ostrynski

’Superliga Backstage’

Kasper Marker, Kian Fonoudi og Søren Klæstrup fra Eurosport/Discovery samt Ole Udengaard, Claus Frederiksen og Flemming Mørk

Michael Plejdrup og Morten Stæhr

Søren Ryge Pedersen

Puk Damsgård og Mads Køngerskov

Programserien ’Statsministrene’

Anders Legarth Schmidt, Signe Thomsen og Lars Igum Rasmussen

Kjeld Hybel og Jakob Erbahn

Sandra Brovall og Frauke Giebner

Susanne Johansson, Andreas Karker og Bax Lindhardt

“Jeg vil smadder gerne indstille holdet bag teaterforestillingen (og bloggen) “Kussesumpen” med Jacobe Orry og Karen Dich bag roret til fortællerprisen: https://www.teaterbilletter.dk/forestillinger/kussesumpen-2/

De har taget de mest betændte og almene tabuer, klichéer og nutidsproblematikker til et nyt fortællerniveau med en utrolig humoristiske, men stadig alvorlig dramaturgi. Den har ramt plet og lige i hjertet på kvinder såvel som mænd…. Og anmelderne elsker dem selvfølgelig også.

Bloggen og podcast her: http://www.kussesumpen.dk/

Indstillet af Josefine Killian. 

Indstilling af Peter Møller til Den Danske Publicistklubs Fortællerpris.

Der er få øjeblikke i moderne dansk historie, der er så dramatiske som eksplosionerne på fyrværkerifabrikken i Seest den 3. november 2004. Og der er kun et sted, hvor historien er så enestående godt fortalt, at den i både form og indhold gør ulykken levende for digitale mediebrugere i dag.

Det er i Peter Møllers fortælling ”En tabt kasse udløste en bombe på 282 ton krudt”, en digital feature, der blev offentliggjort på tv2.dk den 15. december 2017.

I en utrolig velskrevet fortælling kombinerer Peter Møller tekst, fotos og video på en måde, der udnytter det digitale medie fuldt ud. Sproget flyder hele vejen gennem historien, og de visuelle elementer er placeret, så de både overrasker og driver brugeren frem gennem ulykkens anatomi. Man kan man næsten lugte krudtrøgen i Peter Møllers leg med det digitale medie, og fortællingen giver klar inspiration til, hvordan et stærkt visuelt drama kan foldes ud med tekst, billeder og video i nutidens digitale virkelighed.

Læs historien her.”

Indstillet af Anders Bergman.

“Jeg vil gerne indstille Anders Bo Rasmussen til Fortællerprisen for denne historie, fortalt på sport.tv2.dk.

http://sport.tv2.dk/haandbold/2017-12-13-spillerne-blev-kaldt-sammen-efter-sejr-i-semifinalen-der-er-sket-noget

Motivation:

Med sin eminente, narrative skrivestil indkapsler han fuldstændig det enorme drama, der foregik i kulissen bag kvindelandsholdets VM-succes i 1997.

Det er digital sportsjournalistik i en kaliber, man meget sjældent ser på danske breddegrader. Hele vejen igennem fortæller han via meget grundig research og stærke vidneberetninger fra massøren Allan Poulsen både levende og medrivende.

Både omkring det store drama mellem Anja Andersen og Ulrik Wilbek, men især også omkring den tragiske episode under en kamp, hvor to danske fans blev myrdet.

Det er et unikt indblik i, hvordan tragedien påvirkede holdet og hvad der skete i de afgørende timer efterfølgende.

Hele vejen igennem historien leder billeder og videoer tankerne tilbage til dengang, hvor det hele skete, og det gør, at man som læser drages helt ind i fortællingen fra start til slut. En usædvanligt velfortalt sportshistorie af en af Danmarks absolut dygtigste fortællere, Anders Bo Rasmussen.”

Indstillet af Jonas Fjordside.

“Jeg ønsker hermed at indstille TV2 ØSTJYLLANDs webdoks til Fortællerprisen.

TV2 ØSTJYLLAND har de seneste to år undergået en rivende forandring. Vi vil skabe samtale, der kan styrke samfundsdebatten på alle platforme.

Vi ønsker at forny klassisk tv-journalistik til en totaloplevelse, som opleves medrivende på nettet, som den forbruges via mobil. I den mission har vi haft held med at kombinere undersøgende fortællende journalistik med visuel fortælling med levende billeder. Det har vist sig at kunne meget mere, end vi nogensinde havde turde håbe eller tro på. Vi bygger al vores produktion på levende billeder og dermed udnytter vi vores kerne-DNA som tv-station til at udvikle webdok-genren.

Læs hele indstillingen her.

Indstillet af Karsten Smed på vegne af TV2 ØSTJYLLAND.

“Jeg indstiller journalist Jonas Langvad Nilsson til Fortællerprisen for hans portræt ’Mit liv som Mads Holger’, bragt i Euroman september 2017.

Forfatteren, forføreren og debattøren Mads Holger døde i juli 2016. Han tog sit eget liv, 38 år gammel. Hans pludselige død blev dækket intenst, og så med ét ebbede det ud, som det ganske naturligt gør i nyhedsstrømmen.

På Euroman følte vi ikke, at vi havde fået historien om Mads Holger, den sammenhængende fortælling, der gjorde os klogere på mennesket bag de mange provokerende udsagn og den selviscenesatte fremfærd. I portrættet ’Mit liv som Mads Holger’ forsøger Jonas Langvad Nilsson at gøre læseren klogere på et kompliceret menneske. Gennem talrige interview med Mads Holgers familie og nære vennekreds lykkes det for Jonas Langvad Nilsson at tage læseren med ind i Mads Holgers verden og give et signalement af et svært sind. Det er en journalistik fortælling om at føle sig forkert i tid og sted. Og det er historien om at længes efter at være en familie. Selv da Mads Holger senere som voksen havde alle chancer for at bryde med sin opvækst og skabe sin egen familie, kunne han ikke. Som var han blevet fanget i rollen som levemand, provokatør og playboy.

Læs den fulde indstilling her.

Indstillet af Karl Erik Stougaard.

“Vi indstiller journalist Nathalie Ostrynski fra Berlingske til Fortællerprisen for sin reportageserie i fem kapitler fra byen Czestochowa i det sydlige Polen, hvor hun med en stærk personlig pen går nye veje i den klassiske reportagejournalistik. Med udgangspunkt i sin jødiske far Motel, der for ti år siden flyttede tilbage til det land, der i sin tid gjorde ham til politisk flygtning i Danmark, fletter hun både europæisk fortid, polsk nutid og sin egen families tankevækkende historie sammen i en medrivende og rørende fortælling om at høre til. Serien berører også, hvordan et forandret land skal forholde sig til det fælles nationale traume, som kommunismen stadig er. Det er original EU-journalistik, der spejler både Danmark og Polens værdikampe og politiske udfordringer. Det er fremragende reportagekunst og sprogligt overskud sat sammen i en række historier, der gør os væsentligt klogere på et land lige ved siden af os.

Kapitel 1: https://www.b.dk/nationalt/min-forandrede-far-jeg-har-altid-vaeret-den-fremmede

Kapitel 2: https://www.b.dk/nationalt/vi-er-ikke-en-tolerant-nation.-jeg-kan-lige-saa-godt-sige-det-aerligt

Kapitel 3: https://www.b.dk/nationalt/lad-os-kun-tage-imod-de-migranter-og-flygtninge-der-ligner-os

Kapitel 4: https://www.b.dk/nationalt/vi-har-ikke-lyst-til-at-arbejde-paa-et-kontor-med-mandlige-chefer-der-giver-os

Kapitel 5: https://www.b.dk/nationalt/vi-er-en-slags-afrika-i-eu.-det-er-vores-lands-image

Indstillet af Jette Holm, Peter Burhøi og Pernille Dreyer

“Sportsjournalistik er ikke altid det nemmeste sted at skabe fornyelse, og mange har nok tænkt, at ’Superliga Backstage’ om fodboldklubben Randers FC bare var endnu et standardprogram i en længere grå masse. Ja, konceptet virkede spændende, men helt ærligt, hvad kunne man dog forvente at se, man ikke havde set før?

En hel masse, skulle det vise sig.

Superliga Backstage vil i mange år fremover stå som et benchmark i dansk sportsdokumentar med et ekstremt højt niveau i fortællekunst.

Fra indgåelsen af aftalen med Randers FC til kvaliteten af fotograferingen, dramaturgien, udvælgelsen af stof i mange timers optagelse og selve klipningen; serien har oset af overskud og klasse hele vejen igennem.

Discovery Networks og journalisterne har selvfølgelig været heldige med at ramme ned midt i en fodboldklubs nedsmeltning, men den historie skal stadig fortælles – og internt i sportsjournalistikken ved man, at vilkårene absolut ikke er blevet nemmere i takt med, at klubben blev ved med at tabe.

Alligevel er det lykkedes at levere fortællingen og bringe den i mål, så vi andre sidder tilbage med en større forståelse for – og også en god portion kærlighed til hovedpersonerne undervejs.

Journalisterne bag ’Superliga Backstage’ blev hædret med prisen som ’Årets Sportsjournalist’ af Danske Sportsjournalister, og hermed indstiller jeg dem også til fortællerprisen ved publicistpriserne 2018.”

Indstillet af Andreas Kraul

 

“Indstilling til årets ”Fortællerprisen”

Vi vil gerne indstille Kasper Marker (reporter/tilrettelægger), Kian Fonoudi (reporter/tilrettellægger) og Søren Klæstrup (redaktør) fra Eurosport/Discovery samt Ole Udengaard, Claus Frederiksen (foto) og Flemming Mørk (klip) til Fortællerprisen for seks afsnit af dokumentarserien Superliga Backstage – Randers FC.

Med Superliga Backstage – Randers FC har holdet bag sat nye standarder for dokumentarisk sportsjournalistik i Danmark.

Vi har efter vores mening at gøre med et nybrud i dansk sportsjournalistik, hvor man får et unikt indblik i de inderste cirkler i en professionel fodboldklub. Med denne dokumentar kommer vi hele vejen. Helt i mål.

Læs hele indstillingen her.”

Indstillet af Christian Thye-Petersen og Anders Bay.

“Indstilling af Michael Plejdrup og Morten Stæhr til Fortællerprisen

DR indstiller hermed journalist Micael Plejdrup og redigeringstekniker Morten Stæhr til Fortællerprisen ved Publicistprisen 2018 for parrets arbejde med serien ”De skjulte talenter”.

”De skjulte talenter” afdækker det store potentiale, der gemmer sig i den gruppe af autister, som igennem generationer har været ”gemt væk” i vores samfund. Serien giver et kreativt indblik i de helt specielle kvaliteter, som præger den gruppe, ligesom den også favner den sårbarhed og sociale begrænsning, som flere af de medvirkende kæmper med til daglig.

Læs hele indstillingen her.”

Indstillet af Henriette Marienlund.

“DR indstiller hermed Søren Ryge Petersen til Fortællerprisen 2018.

Gennem 40 år har Søren Ryge fortalt historier til danskerne på DR1, både om særlige personligheder & miljøer og om sine unikke naturoplevelser – fra de storslåede vidder på Færøerne og Island til de helt nære i sin egen have. En fantastisk spændvidde i emner, som kun lykkes fordi de altid er drevet af en helt usædvanlig og medrivende fortælleglæde.

Ingen andre kan som Søren Ryge skabe fortællinger om og med helt særlige personligheder, med et langt og fascinerende liv i sig – og bag sig. Historier med ukendte danskere fra miljøer, man troede hørte en fortid til, men som er nutid. Om mennesker, der har noget på hjerte og et levet liv at fortælle om, som Søren nysgerrigt og ydmygt får langt frem. Nænsomt og ærligt formidlet med stor respekt for de medvirkende, men altid med tydelig afsendertone, nemlig Søren Ryges.

Læs hele indstillingen her.”

Indstillet af Henriette Marienlund. 

“DR indstiller hermed Puk Damsgård og Mads Køngerskov til Fortællerprisen 2018.

Når man kan gøre en umenneskelig og uforståelig krig menneskelig. Når man gennem efterladte tandbørster, kattekillinger, hjemløse sko kan gøre en fjern konflikt nærværende, så er man fortællere af den højeste klasse.

Det er Puk Damsgård og Mads Køngerskov. De har gennem det seneste halvandet år gang på gang rapporteret fra byen Mosul, der var kernen og øjestenen i Islamisk Stats kortlivede kalifat. Det har de gjort med fortællinger, der er af særdeles høj visuel og narrativ klasse.

Læs hele indstillingen her.”

Indstillet af Henriette Marienlund. 

“DR indstiller hermed programserien ‘Statsministrene‘ til Fortællerprisen.

Dokumentarserie skildrer det første møde nogensinde mellem de fem senest siddende statsministre for at tale om, hvordan det er at bestride jobbet som landets øverste politiske leder.

Det er blevet til en række åbne og personlige samtaler på Marienborg om udfordringerne, sejrene og kriserne – både for Danmark og for mennesket bag statsministerposten. Dermed er serien blevet et unikt indblik i vores samtidshistorie og nyere Danmarkshistorie set fra Poul Schlüter, Poul Nyrup Rasmussen, Anders Fogh Rasmussen, Helle Thorning-Schmidt og Lars Løkke Rasmussens egne oplevelser, ståsted og værdier.

Fem stærke personligheder, der har det tilfælles, at de har mærket jobbet som statsminister på egen krop og sjæl. De var tidligereLæs hele indstillingen her.

Indstillet af Henriette Marienlund. 

“Vi indstiller Politikens Anders Legarth Schmidt, Signe Thomsen og Lars Igum Rasmussen til Fortællerprisen for serien ’Ramt af livet’. Baggrundstæppet for serien er, at mere end 600.000 mennesker – og stadig flere – mistrives mentalt i vores samfund. Det har journalisterne nyhedsdækket og perspektiveret grafisk og via interview med forskere, praktikere og politikere. Men det unikke ved ’Ramt af livet’ er den gennemgribende insisteren på at fortælle gennem mennesker og skabe dialog med læserne. Med det formål at bryde tabuet om mentale problemer. Den journalistiske tilgang er sjældent åben, undersøgende og nysgerrig. Og serien har samtidig et konstruktivt fokus: Hvordan kommer vi videre, når vi har mistet fodfæstet i tilværelsen? Alle fortællinger rummer håb.

Læs hele indstillingen her.

Indstillet af Mette Davidsen-Nielsen og Bo Søndergaard.

“Vi indstiller hermed journalist Kjeld Hybel og fotograf Jacob Ehrbahn, begge fra dagbladet Politiken, til Fortællerprisen. De to bragte migrantkrisen på Middelhavet helt tæt på os alle sammen, da de i juni 2017 begav sig ud på ngo-skibet SeaWatch 2 og endte i midten af en dramatisk redningsaktion af druknende migranter.  Det var en aktion, de med kamera på hjelmen endte som en aktiv del af, fordi dramaet i rum sø ophævede skellet mellem deltager og passiv beskuer. Og det var først og fremmest en indsats, der bragte læsere og seere helt tæt ind på det enkelte menneske i nød, se bl.a. videoen her.

Sterile tal og begreber som ’migrantstrømme’ og ’migrantkrise’ blev til noget konkret, noget medmenneskeligt og noget meget sårbart, som danske og europæiske politikere nu måtte forholde sig konkret til. De levende billeder blev ledsaget af tekst og foto i en særudgave af Politikens søndagssektion PS, af en række artikler på print og digitalt samt af gribende billedhjul, se bl.a. her.

Indstillet af Michael Jarlner, Christian Ilsøe og Amalie Kestler.

“Kjeld Hybel/Jacob Ehrbahn – for årets stærkeste, mest væsentlige og vildeste historie fra Middelhavet, hvor de to reportere dokumenterer, hvad alle andre taler om: flygtningekrisen.”

Indstillet af Anders Emil Møller.

“Vi vil gerne indstille Sandra Brovall og Frauke Giebner, Politiken, til Fortællerprisen for deres digitale fortælling ’de misbrugte filmbørn i fire kapitler’. Frauke og Sandra har forvandlet tusinder timers research, interview med ofrene og konfrontationer med filmmagerne Lasse Nielsen og Ernst Johansen til en digital fortælling af den fineste slags. Her viser de to, hvordan godt gammeldags journalistisk håndværk og benarbejde kan foldes ud digitalt med fortælletalent og forståelse for tekst, film og billeder. Videoelementerne med interview med ofrene og konfrontationerne med filmmagerne og producenten Steen Herdel samt fotografierne supplerer den skrevne tekst fornemt. Teksten alene er i sig selv journalistisk fortællekunst, når den er bedst. Sammen med de andre elementer i fortællingen løfter Sandra Brovall og Frauke Giebner med velvalgt balance historien om ’de misbrugte filmbørn’ til en helt uomgængelig og vedkommende historie.”

Indstillet af Amalie Kestler og Michael Jarlner.

”Hermed indstiller jeg BT-journalisterne Susanne Johansson og Andreas Karker samt fotograf Bax Lindhardt til Årets fortællepris for deres serie “Stemmer fra udkanten”.

Der er de seneste år talt og skrevet meget om, at Danmark er delt i to. Der er de store byer, hvor huspriserne stiger, befolkningen vokser og erhvervslivet er i vækst. Og så er der landsbyerne, hvor butiksdøden hærger, boligerne er svære at sælge og de unge flygter fra. Her mærker borgerne ikke meget til opsvinget, og mange føler sig både oversete og glemt af politikere og presse.

Læs hele indstillingen her.”

Indstillet af Michael Dyrbye.

Medieprisen

POV og Annegrethe Rasmussen / POV

Kristeligt Dagblad

WATCHMedier

Herning Folkeblad

Bornholms Tidende

Sport.tv2.dk

DR3

Radio24Syv

POV og Annegrethe Rasmussen til Publicistprisen, for hendes mod, og evne, flid og engagement i talrige sager.”

Indstillet af Suste Bonnen.

Indstilling af Point of View International til medieprisen

Det er svært at komme uden om Point of View International, POV, når man læser Publicistklubbens kriterier for det medie, der skal tildeles årets mediepris: ”Årets mediepris skal uddeles til et medie der repræsenterer et nybrud i måden at tænke og være et seriøst publicistisk medie på.”

På den baggrund ønsker jeg hermed at indstille POV til årets Publicistpris i mediekategorien.

Jeg har fulgt POV fra sidelinjen siden de blev lanceret for godt to år siden. I den periode har POV udviklet sig til et mellemstort medie med op mod 90.000 unikke brugere om måneden og en position som et af medielandskabets sikre fyrtårne indenfor især debat-, kultur- og udlandsstof.

Læs hele indstillingen her.”

Indstillet af Jan Birkemose. 

“Vi indstiller hermed Kristeligt Dagblad til at modtage årets mediepris.

Kristeligt Dagblad er muligvis nyere dansk pressehistories mest solide publicistiske succes.

Læs hele indstillingen her.”

Indstillet af Kerrin Linde og Jeppe Duvå.

“Jeg indstiller hermed WATCHmedierne ved Anders Heering til Medieprisen 2018

I disse for publicismen så trange tider har WATCHmedierne gjort noget så usædvanligt som at få kvalitetsjournalistik til at betale sig. Man har simpelthen udviklet en økonomisk bæredygtig forretningsmodel, hvor kunder med glæde og uden lovning af sidegevinster betaler, hvad kvalitetsjournalistikken koster.

Læs hele indstillingen her.”

Indstillet af Hanne Sindbæk. 

 

Watch Medier indstilles til MEDIEPRISEN ved årets Publicistpriser

Kritisk og uafhængig dækning af dansk erhvervsliv er afgørende for varetagelsen af pressens publicistiske rolle som modvægt til samfundets magtstrukturer. Det samme er journalister med indsigt i deres stofområde og evne til at kigge virksomhederne efter i sømmene.

Desværre betyder de traditionelle mediers økonomiske udfordringer, at udviklingen går den forkerte vej med de publicistiske ambitioner som offer. Journalisterne skæres væk, annonceformaterne vokser for at tilfredsstille annoncørerne, og grænserne mellem journalistik og reklame udviskes. Samtidig betyder et udpræget fokus på at generere mest mulig trafik til annoncørerne, at de traditionelle erhvervsmedier udelukkende fokuserer på de allerstørste virksomheder med bredest mulig appel – på bekostningen af dækningen af hovedparten af dansk erhvervsliv.

Læs den fulde indstilling her.”

Indstillet af Jan Bjarke Mindegaard, Watch Medier.

Herning Folkeblad, hvor Alex Nielsen i det stille har skabt en succes, hvor mediehuset står centralt i lokalområdet med buler af konstruktiv journalistik.”

Indstillet af Ulrik Haagerup.

Bornholms Tidende, der var ved at dø og i hvert fald lugtede sådan for fire år siden. Når man havde læst avisen, havde man lyst til at kaste sig ud fra en klippe, for det var en daglig opremsning af politirapporten, politikere, der skændtes og butikker, der lukkede. Oplaget faldt, og stemningen på redaktionen var præget af mismod og nedtælling til efterløn. En ny chefredaktør, Søren Kristensen, besluttede sig for at lægge kursen om: I fremtiden skulle avisens mission være at gøre Bornholm til et bedre sted at være. De begyndte at skrive om problemer og om inspiration til, hvordan de kunne løses. De fortalte om butikker, der åbnede og de fokusere allerede sine redaktionelle kræfter på Bornholm: Væk med Ritzau, Dagbladenes bureau og lørdagslederne om Tibet. Resultat: Sprudlende medarbejdere, stigende læsertalk og det største overskud i 17 år. De meste læste historier er næsten alle konstruktive, handler om håb, nytænkning og inspiration. Og bornholmerne elsker deres avis, som de mener binder øen sammen.”

Indstillet af Ulrik Haagerup.

“I en tid, hvor falske nyheder og lette klik-kalorier dominerer især den digitale sportsjournalistik, har sport.tv2.dk valgt at gå den modsatte vej. Med den interne indholdsstrategi, der hedder Guldstrategien, har hjemmesiden vist, at det er muligt at satse på historier og overskrifter, der emmer mere af substans end glitter og glamour.

Kort fortalt handler det om at give plads til den gode og solide journalistiske historie – også digitalt. En ofte forsømt disciplin.

Sport.tv2.dk går mod strømmen og vil formidle seriøst, lave journalistik efter gode, ordentlige principper.

Hver eneste uge udkommer sportsnyhedsredaktionen derfor både med en selvstændig og grundig nyhedsdækning, samt længere artikler og features om de gode historier fra sportens verden. Alt fra nære portrætter til forklaringer af begreber som Financial Fair Play, slutspilsstruktur, klubber med vanskelig økonomi og tekniske guides med visuelt lækre elementer på eksempelvis Formel 1.”

Indstillet af Jonas Fjordside.

“DR indstiller hermed DR3 til Medieprisen.

I en tid, hvor mange unge i stor stil tilgår indhold på udenlandske streamingtjenester og på sociale medier har DR3 har i helt unik grad sat ung dansk virkelighed, kultur og værdier på landkortet. DR3 er et fyrtårn for adgang og refleksion over det at kæmpe for at finde sin identitet og har i en lang række programserier taget på rundtur i det at være et ungt menneske i dagens Danmark. Det gælder serier som Prinsesser på Blokken, I forreste række, Petra elsker sig selv, De perfekte piger, Hård udenpå og mange flere.

DR3 er et modigt og innovativt brand, der altid er på vej. Flere serie er opdyrket på DR3 som ’Gift ved første blik’ og ’Klædt af’, og har derefter fået et liv på DR´s hovedkanal. DR3 holder ikke fast, men er altid på vej videre.

Derfor indstiller DR DR3 til årets mediepris.

http://soundvenue.com/film/2017/11/dr3-har-gjort-det-umulige-kanalen-er-nu-uundvaerlig-285014

https://www.information.dk/debat/leder/2017/09/kaere-politikere-se-dr3-vores-allesammens-skyld

Indstillet af Henriette Marienlund.  

“Jeg vil gerne indstille DR3 og kanalchef Irene Strøyer til ”medieprisen” ved Publicist Prisen. Hun formår at skabe en lille med hårdsparkende tv-kanal, der bliver ved og ved med at overraske, sparke fra sig og ikke bare tage ordet orginalitet bogstaveligt, men leverer nybrud på nybrud i dansk tv. Gode eksempler er fx ”Prinsesser fra blokken” og efterfølgeren ”Simona overlever”, ”Petra elsker sig selv”, ”Gina Jaqueline – en sugardaters bekendelser”, ”Hård udenpå” og ”Samtaler fra swingerklubben”. Det er også på DR3 at formatet ”Gift ved første blik” blev opfundet, to mænd gennemlevede en fødsel live og Danmark kom på fornavn med Rufus Gifford.

Og altid med en klar mening med galskaben og med en klokkeklar topmoderne public service-profil.”

Indstillet af Erik Struve Hansen. 

“DR3- hvis der er noget medie, der eksperimenterer med formater så må det være DR3 selvom ingen rigtigt taler om dem. Men kanalen er fyldt med programmer, man må anerkende som nyskabende og banebrydende. Der er for mange til at nævne dem alle, men ‘Petra elsker sig selv’, ‘Prinsesser fra Blokken’ og ‘Gennemsnitlig sex’ er alle gode eksempler.”

Indstillet af Anders Emil Møller. 

“Radio24syv – Den Korte Radioavis/Weekendavis – det har været årets vigtigste medie og stedet, der bedst spidder alt og alle. Det er satire, men altid bundet op på virkeligheden og aktualitet. Med sit kritiske blik og faste ståsted i opposition til magthavere er det stærk publicisme.”

Indstillet af Anders Emil Møller.