Indstillinger af WATCHmedierne til PublicistPriserne 2018

Jeg indstiller hermed WATCHmedierne ved Anders Heering til Medieprisen 2018

I disse for publicismen så trange tider har WATCHmedierne gjort noget så usædvanligt som at få kvalitetsjournalistik til at betale sig. Man har simpelthen udviklet en økonomisk bæredygtig forretningsmodel, hvor kunder med glæde og uden lovning af sidegevinster betaler, hvad kvalitetsjournalistikken koster.

Hvis man vil vide det nyeste eller dybeste om Danske Banks hvidvask – så er det finansWATCH stedet. Vil man vide det seneste og det meste om OW Bunkers konkurs, så er shippingWATCH stedet. Og vil man vide hvem, der gør hvad i mediebranchen lige nu, så er medieWATCH stedet. I hvert fald hvis man er villige til at betale, hvad det koster. Det har rigtig mange virksomheder været.

Foreløbig er det blevet til 9 nichemedier, nemlig:

2007 – MediaWatch

2010 – FinansWatch

2012 – MedWatch

2012 – ShippingWatch

2013 – EnergiWatch

2014 – FødevareWatch

2016 – EjendomsWatch

2017 – ITWatch

2018 – AdvokatWatch

Men det er formentlig kun begyndelsen, for modellen har vist en skalerbarhed, andre medier kunne inspireres af: Den digitale platform er den samme for alle, dvs. er den én gang udviklet, er det meget billigt at starte et nyt WATCH på det samme skelet som de foregående. Personaleomkostningerne er altid den store hurdle i nutidens mediebranche, men et nyt Watch begynder med én redaktør og 2-5 ansatte (afhængigt af det formodede markedspotentiale), så det er meget let at skalere omkostninger op og ned i takt med, at det viser sig, om abonnementsomsætningen kommer som håbet. Indtil videre har det aldrig vist sig nødvendigt at skalere ned.

Hvert WATCH har egen redaktør og bemanding, der holder fuld fokus på kerneopgaven i nichen – også når der sker noget breaking andre steder i erhvervslivet. Jyllands-Posten og WATCH-medierne kører helt adskilt, men har dog den glæde af hinanden, at WATCH får en synlighed fra JP, men JPs journalister har et gedigent indsigtsfuldt researchmateriale til rådighed qua artiklerne i WATCH.

WATCH er organiseret i sit eget selskab, der er ejet af Jyllands-Posten. WATCHernes helt særlige præstation er, at de bedre end nogen andre er lykkedes med at skabe digital abonnementsomsætning. Overskuddet i 16 var på godt 2 mio. kr., men det afspejler ikke den vækst, Watch-medierne har sat i søen. Det der bliver tjent, bliver investeret i den videre udvikling i nye, lovende nicher.

Siden starten i 2007 har de holdt snuden i sporet og troet på og arbejdet hårdt for at skabe en ny fremtid for kvalitetsjournalistikken. For det fortjener de Publicistklubbens anerkendelse.

Venligst Hanne Sindbæk