Årets Publicistpris

Med Jes Dorph-Petersen bag roret løb Publicistklubbens 140 års Jubilæumsprisfest af stablen med manér. De tilladte 100 gæster blev ført gennem en aften spækket med underholdning hen over hele spektret.

Festen blev sparket i gang med en smuk duet mellem Amin Jensen og Politiets Damekor med den prisvindende sang Shallow fra Hollywood-filmen “A Star Is Born”.

Vendsyssels stolte søn Allan Olsen indtog scenen med guitar og festlige og kontroversielle sange, som fik publikum til at falde bagover stolen af grin.

Hans vittige og til tider politisk ukorrekte tekster fik gang i salen og samtalerne ved rundbordene.

Selvom programmet var fyldt med underholdning var der ingen tvivl om, hvad hovedformålet med denne Prisfest var.

Den første ud af tre priser, Nyskaberprisen, blev uddelt af Connie Hedegaard og vinderen af denne blev manden bag det uafhængige medie Olfi, Peter Ernstved Rasmussen. Han har afsløret nepotisme, embedsmisbrug og inhabilitet i det danske forsvar. Han er bogstaveligt en enmandshær.

For sit flotte journalistiske arbejde og -nyskabelse vandt han årets Nyskaberpris.

Aftenens hovedtaler, Radikale Venstres Jens Rohde sørgede for en interessant tale, hvor et han løftede sløret for sine tanker om en omfattende ændring af mediestøtten, som han mener, vil gavne branchen gevaldigt – nærmere gavne branchen med 10 til 13 milliarder kroner gennem en mulig skattestigning.

Vi må vente i spænding til at Jens Rohde i løbet af efteråret løfter sløret for den præcise fremgangsmåde…

Årets anden pris, Dokumentarprisen, blev uddelt af Christian Jensen. Her kunne Maiken Steen Frederiksen og Frederik Hugo Ledegaard løbe afsted med prisen på grund af deres gruopvækkende dokumentar “Mænd, der ødelægger kvinder”.

Dokumentaren blotlægger ubegribelig, bestialsk og sjælerystende mishandling af piger og kvinder i den vestlige verden i internettets dybeste mørke.

De mange makabre detaljer, er aldrig før blevet afdækket i detaljer, men dokumentaren gør det balanceret og etisk forbilledligt.

Det var ikke kun sjove, anderledes og politisk korrekt eller ukorrekte indslag, som tegnede aftenen. Også et smukt musikalsk indslag indtog salen og scenen.

Den danske mezzosopran Andrea Pellegrini sang blandt andet en smuk version af Summertime fra 1935 med Bjarke Mogensen på accordeon.

Gæsterne i salen måtte vente i spænding på at den sidste, men ikke mindste pris; Jubilæumsprisen, blev uddelt. Efter desserten indtog Publicistklubbens formand, Reimer Bo Christensen, scenen for at uddele aftenens sidste pris.

Vinderen af Jubilæumsprisen blev Jørgen Steen Nielsen, som kan skrive blandt andet chefredaktør, forfatter, klimaaktivist, Cavlingprisvinder og vinder af Publicistklubbens Jubilæumspris 2020.

Publicistklubben ønsker et stort tillykke til de fire prisvindere.

Se åbningsnummeret her: