Tilmeld dig vores nyhedsbrev

    Den Danske Publicistklub uddeler ved sin årsfest 3. juni den traditionsrige og hæderfulde Publicistpris. To andre priser, Dokumentarprisen og Talentprisen, uddeles ved samme lejlighed. Her er de nominerede til de tre priser.

    Prisjuryen for Publicistpriserne har i år nomineret følgende til Publicistprisen: 

    – Cand.theol., sognepræst og publicist, Sørine Gotfredsen 

    – Medstifter og chefredaktør for Zetland, Lea Korsgaard 

    – Korrespondent for DR, Mathilde Kimer  

    Publicistprisen er indstiftet i 1979 og “gives for en markant indsats i den danske medieverden – en mangeårig fremragende indsats”, som der står i fundatsen.

    På listen over tidligere modtagere af prisen finder man markante publicister som Lise Nørgaard (1982), Klaus Rifbjerg (2001) og Jan Stage (1994). Sidste år gik Publicistprisen til Martin Krasnik, chefredaktør på Weekendavisen.  

    Udover Publicistprisen uddeles Dokumentarprisen, som gives til en historie eller dækning, som er et forbillede for andre i branchen.

    De tre nominerede i Dokumentarprisen er i år: 

    – “Kvindefængslet” af Maria Lyhne Høj Vejen, Asger Mow og Simon Lereng Wilmont – DR

     “Bøgholts misbrugte børn” af Andreas Gabrielsen, Lasse Bjerre, Laura Teilmann Kamp, Emil Eusebius Olhoff-Jakobsen, Amalie Königsfeldt – Drive Studios/TV 2

     “Kriminelle klaner” af Jens Beck Nielsen og Christian Birk – Berlingske

    Den sidste pris, som uddeles ved Publicistfesten er Talentprisen. Den gives til et yngre publicistisk talent, som har udmærket sig med en særlig publicistisk præstation eller gået nye veje og vist nye sider af publicismen.

    I år er følgende personer nomineret i Talentprisen:

    – Iben Schmidt, journalist på Finans

    – Emilie Stein Thorsen, journalist på Politiken

    – Steffen Stubager, journalist

    Juryen består af Tom Jensen, Berlingske, Christian Jensen, Politiken, Sandy French, DR, Martin Krasnik, Weekendavisen, Knud Brix, Ekstra Bladet, Marchen Neel Gjertsen, Jyllands-Posten, næstformand i Publicistklubben Tor Arnbjørn og formand i Publicistklubben Jesper Jürgensen.

    Publicistpriserne bliver uddelt den 3. juni ved Publicistfesten i Klub i København kl 18.00.

    Leave A Reply

    Derfor fortjener de årets Publicistpris

    Årets nominerede til Publicistprisen har gjort sig fortjent til anerkendelsen ved at forny, fordybe og udfordre den offentlige samtale – hver på deres måde.


    Lea Korsgaard har som chefredaktør og medstifter af Zetland været en drivende kraft bag mediets succes og voksende betydning i det danske mediebillede.
    Med sin stærke publicistiske stemme og visionære tilgang har hun sat en ny standard for digital journalistik – hvor klassiske dyder smelter sammen med nærvær og nytænkning.
    Hun insisterer på journalistik, der går i dybden, formidles med respekt og bygger på tillid – ikke sensation.
    Lige siden hun var ung journalist, har hun markeret sig med energi og ambition. Hun har ikke bare udviklet, men udvidet dansk publicisme og styrket den demokratiske samtale.

    Matilde Kimer har i årevis som DR’s Rusland- og Ukrainekorrespondent insisteret på, at forståelsen af netop de to lande er afgørende – også for Europas fremtid.
    Længe før invasionen ændrede vores hverdag og sikkerhedspolitik, viste hun, hvorfor konflikten er vigtig. Og hun fik ret.
    Med brændende engagement og stærk faglighed har hun givet os indsigt i historie, sprog og mentalitet.
    Hun kalder sig ikke krigskorrespondent, men Rusland- og Ukrainekorrespondent. Hun rejste ikke efter krigen – krigen kom til hendes stofområde. Og hun bliver ved.

    Sørine Godtfredsen – cand.theol., sognepræst, debattør og podcastvært – er også en markant publicistisk stemme i offentligheden.
    Hun skriver og taler med et intellekt, der rækker ud over det aktuelle og inddrager det principielle og eksistentielle.
    Hun forener teologisk indsigt og journalistisk håndværk i en personlig og præcis formidling af tidens dybere spørgsmål.
    Hun tør stå uden for tidens strømninger og tale klart om grundlæggende værdier – og sætte aktuelle emner i idé- og kulturhistorisk perspektiv.

    This will close in 0 seconds