Vedtægter

Vedtægter – Den Danske Publicistklub 1 marts 2023.
§1
Den Danske Publicistklub er en forening for danske journalister og andre mediefolk, der
beskæftiger sig professionelt med samfundsmæssige forhold og værner om ytringsfrihed og
lødig publicistvirksomhed.
Formålet med foreningen er – via debatmøder og andre arrangementer – at medvirke til
indsigt i den aktuelle medie- og samfundsudvikling samt at give medlemmerne mulighed for
at skabe og vedligeholde netværk.
§2
Medlemsmøder, om aktuelle medie- og samfundsmæssige forhold, holdes ca en gang om
måneden i perioden fra september til april. Desuden kan bestyrelsen, når der er grundlag for
det, indkalde til andre medlemsmøder og andre former for sammenkomster.
Bestyrelsen er forpligtet til, inden 3 uger, at indkalde til medlemsmøde eller anden
sammenkomst, når 25 medlemmer skriftligt har ønsket et møde om et angivet emne.
Ved Den Danske Publicist Klubs møder, rejser og andre sammenkomster er medlemmer, der
selv deltager, velkomne til at tage en gæst med mod betaling.
§3
Alle medlemmer af Dansk Journalistforbund og Københavns Redaktørforening optages
ubetinget. Desuden kan enhver, der ønsker optagelse, blive medlem af Den Danske
Publicistklub, hvis han eller hun
a) i længere tid arbejder med journalistik eller kommunikation
b) på anden måde udøver publicistisk virksomhed eller medieforskning
Bestyrelsen afgør, om betingelserne for optagelse er opfyldt. Der optages ikke medlemmer
direkte på pensionistvilkår.
§4
Klubbens bestyrelse består af formand, 6 medlemmer og en suppleant. Formanden og
suppleanten vælges for ét år ad gangen.
De øvrige 6 medlemmer vælges for 2 år, således at 3 er på valg i lige år. Og 3 i ulige.
Formanden vælges som det første medlem ved en særskilt afstemning på
generalforsamlingen. Bestyrelsens medlemmer og formanden kan genvælges.
Suppleanten kan deltage i bestyrelsens møder.
Hvis medlemmer af bestyrelsen udtræder, kan bestyrelsen optage nye medlemmer uden at
der skal indkaldes til ekstraordinær generalforsamling.
§5
Bortset fra formanden konstituerer bestyrelsen sig selv.
Der skrives referat af bestyrelsesmøderne.
Bestyrelsen administrerer de legater, og øvrige midler foreningen råder over. Bestyrelsen
bestemmer, hvem der tegner klubben økonomisk.

§6
Den ordinære generalforsamling holdes først i marts og indkaldes med mindst 3 ugers varsel
via e- mail eller brev til hvert medlem. Forslag, der ønskes behandlet på
generalforsamlingen, skal være bestyrelsen i hænde senest d. 1. februar, så forslagene kan
vedlægges indkaldelsen. Hvert medlem, der er til stede ved generalforsamlingen, har ret til
at stemme for sig selv og for et fraværende medlem, hvis det fraværende medlem skriftligt
har bemyndiget vedkommende til at stemme for sig. Fuldmagter skal afleveres til dirigenten,
når denne er valgt. På den ordinære generalforsamling aflægger formanden beretning om
bestyrelsens og foreningens aktiviteter i det forløbne år. Regnskabet fremlægges til debat og
godkendelse.
§7
Foreningens regnskabsår er kalenderåret.
§8
Kontingentet fastsættes af bestyrelsen. Der er tre medlemstyper. 1) Fuldt betalende
medlemmer, 2 Halvt kontingent til medlemmer der ikke bor i Københavnsområdet eller er
pensionister og 3) Studerende er gratis medlemmer
Medlemmer, der er to måneder bagud med kontingentet, gøres skriftligt opmærksom på, at
de risikerer eksklusion, hvis de ikke betaler inden en måned. Hvis betalingen stadig ikke
falder eller medlemmet ikke reagerer på anden vis, meddeles det skriftligt, at medlemmet er
meldt ud af foreningen og at kontingentopkrævningen standser. Medlemmet kan optages
igen, hvis den skyldige restance betales.
§9
Bestyrelsen kan indkalde til ekstraordinær generalforsamling med mindst 3 ugers varsel ved
e-mail eller pr. brev til hvert medlem.
Hvis 25 medlemmer skriftligt forlanger indkaldelse med dagsorden, skal bestyrelsen inden
14 dage indkalde til ekstraordinær generalforsamling.
§10
Ændring af lovene kan kun vedtages på en generalforsamling, hvor ændringsforslagene
tydeligt fremgår af dagsordenen. Der indkaldes med mindst 3 ugers varsel. Til vedtagelse af
lovændringer kræves, at 2/3 af de tilstedeværende stemmer for forslaget.
For gyldigt at kunne opløse foreningen kræves det, at 2/3 af foreningens medlemmer møder
op, og at 3⁄4 af de tilstedeværende medlemmer stemmer for forslaget. Hvis der ikke er
tilstrækkeligt fremmøde, indkaldes, med 14 dages varsel, til en ny generalforsamling, der
uanset antallet af fremmødte, kan vedtage det foreliggende forslag, hvis 3⁄4 af de fremmødte
stemmer for.

Vedtaget på generalforsamling i Den Danske Publicistklub den 1. marts 2023
Dirigent, Jacob Mollerup

Exit mobile version