Journalist Matilde Kimer modtog den 3. juni årets Publicistpris ved den årlige Publicistfest som blev afholdt i København. Derudover blev journalist Emilie Stein Thorsen hædret med Talentprisen, mens Dokumentarprisen gik til Berlingskes afslørende dækning af Kriminelle Klaner. Endelig blev der i år også uddelt en Ærespris til Hans Engell for en lang og imponerende publicistisk indsats.
Journalist og korrespondent Matilde Kimer modtager prisen for sit mangeårige og vedholdende arbejde som formidler af Ruslands og Ukraines indre liv – og deres betydning for Europa og Danmark.
“Matilde har absolut journalistisk gehør. En evne til at høre sandheden, før den er sagt. En fornemmelse for, hvornår historien vibrerer, og hvornår den blot er støj. Og så formår hun at omsætte den – med kirurgisk sproglig præcision – til fortællinger, vi ikke bare forstår, men mærker. Matilde dækker den vigtigste historie i vores tid. Ikke fordi det er moderne. Ikke fordi vinden blæser den vej. Men fordi hun hele tiden har vidst, at det var nødvendigt. Hun har gjort det med mod. Med skarphed. Og med blik for begge sider – også den side, der er sværest at se,” sagde Jesper Jürgensen, formand for Den Danske Publicistklub, i sin tale til Matilde Kimer.
Matilde Kimer har været tilknyttet DR siden 2005 og har siden 2014 arbejdet som korrespondent med fokus på Rusland og Ukraine.
Publicistprisen
Publicistprisen uddeles årligt af Den Danske Publicistklub – et netværk for journalister og mediefolk. Prisen blev indstiftet i 1980 i anledning af foreningens 100-års jubilæum og gives til en person som har været et publicistisk forbillede.
Juryen til dette års Publicistpriser bestod af:
- Tom Jensen, ansvarshavende chefredaktør, Berlingske
- Sandy French, nyhedsdirektør, DR
- Martin Krasnik, ansvarshavende chefredaktør, Weekendavisen
- Christian Jensen, ansvarshavende chefredaktør, Politiken
- Knud Brix, ansvarshavende chefredaktør, Ekstra Bladet
- Marchen Neel Gjertsen, chefredaktør, Jyllands-Posten
- Tor Arnbjørn, næstformand i Den Danske Publicistklub
- Jesper Jürgensen, formand for Den Danske Publicistklub